Vi bruger Cookies!     

         
 X     
NNVS Historie



 

 

Vi Presenterer:

SersjantThorbjørn Viken

tviken@stofanet.dk 

 Årg. 1941 Sandefjord:

LBAS Luftforsvarets Befals og Administrasjonsskole kull 1. Stavern, juni 1961 til 22 september 1962

Artillerikursus nr. 1. Stavern 25 september til 25 januar 1963

Nikebataljonen Asker Btt. fra 28. januar 1963 til 30. mars 1965 som seksjonssjef på BRAVO

"On Jhe Job Training" Våler Batteri 1963

Annual Service Practice USA 1963 og 1964.

Deltog i Nikebataljonens ORI Team fra August 1964

Øvelse "NIKE 2." fra 20 september til 3. oktober 1968. Sertifisert som Seksjonssjef.

 Avsluttnigshøytidlighet den 22. September 1962. for LBAS, Luftforsvarets Befal og Administrationsskole, Stavern, På billede fra venstre: Otto Westvang, Larvik, Oberstlt. Ørnulf Hatledal skolesjef, General Odd Bull,Thorbjørn Viken, Sandefjord og Thore Hunsrød.

Thorbjørn Viken bor idag i Ålborg. Her har han levd og virket i 43 år. Han har lovet å sende mer, både billed og tekstmateriale, om sitt liv i NIKE og i sitt sivile liv. Det ser vi med spenning frem til Thorbjørn: Og Hjertelig Velkommen til Nikebataljonens Historie(Webmaster)

 ASKER BATTER

Nikerakettene  veide 5 tonn hver, var 13 meter lange og hadde en rekkevidde på 150 km.

 
VAKTBUA

Vinkelkammeratene:

 Asker btt.seksjon Bravo 1963, Korporal Frank Andersen nr. 3, Sersjant Thorbjørn Viken nr. 5 fra venstre

Befalsforlegningene Vinteren 1963

Foto: Fenr. Thorbjørn Viken

Baren:

Glade gutter i baren, Asker btt.:Fra venstre sersjant Thorbjørn Viken, sersjant Ottar Flølo, grenader teknikker IFC, navn ?, grenader teknikker launcher, Bjørsvik og grenader teknikker IFC, Echof. Sidstnævnte blev gift i El Paso og fik job på en radiostasjon.

ASP Haakon Viking og USA 1963


HAAKON VIKING Gardemoen: Der klargøres for afrejse til New York(Foto: Th. Viken)

Oktober 1963 ASP* ( Annual Service Practice ) Fort Bliss, El Paso, Texas og McGregor Missile Range, New Mexico
 
ASP Tre bogstaver som gjorde udsagnet" Kæft - Trit - og Retning" unødvendig i relation til mandskabsbehandlingen. De indkaldte soldater havde julelys i øjnene når de fik vide hvad de 3 bogstaver stod for.Tænk at komme til USA. Ikke hverdagskost på den tid.
Konkurancen var hård mellem seksjonerne på Lchr. Kun 2 crew ud af 6 ville blive udtaget.
Foruden vurdering af de daglige rutiner var resultatet at de periodiske ORI check afgørende.
Resultatet i 1963 blev at sektionssjef Kjell Rypdal, Alfa og seksjonsjef Thorbjørn Viken, Bravo, blev de udvalgte. *:ASP'ens varighed: 3 dagers reise, 6 dage mil. aktiviteter, og 4 dage på "Galejen"
 
Vi fik følgeskab af vore kollegaer fra Trøgstad btt.
 
Afrejsen fra Gardemoen var med en SAS DC 8 og vi måtte vente i flere timer, ja langt på natt inden vi kom afsted.Tror det var ved 2/ 3 tiden på natten i tåge og regn inden flyet tog afsted.
Vi ankom Idlewild, NY, rundt 7/8 tiden om morgenen.
 

Fantastic Idlewild Anno 63

 

Et fantastisk syn. Vi var kæmpe imponerede. TWA Terminalen, Idlewild Airport New York(Idag Jhon F. Kennedy International Airport; tegnet av den berømte finske arkitekt Ero Sarinen og ferdigstillet/operativ i 1962. Foto: Thorbjørn Viken

New York New York:

Hotel Bristol:

Hotellet vi overnattet på i New York.
En episode: Efter vi havde spist aftensmad og vi kom op på værlsene havde der været uinbudne gæster på 3 af værelserne.Penge og fotoapperat var stjålet. Problemet for hotellet var at der ikke var tegn på indbrud. Der var benyttet en generalnøgle? Hotellet erstattet det hele mod at sagen ikke blev meldt til politiet. Dårlig Reklame

Radio City Music Hall:

File:Radio City Music Hall Panorama.jpg

 Vi kunne også nå en tur til Radio City Music Hall: En fantastisk bygning bygget i 1932 og udført i glas,aluminium og krom. Plads til 5933 personer og den gang verdens største teater og fremdeles USA's største indendørs teater    


  Overfor hotellet i modsat bygning var der et stort skilt hvor det stod: Fred Astairs Dance Studio.Vi var 3 nysgerrige som listet op på 2. etage og banket på.Vi kom ind og fik se studiet, flot, flot.Bossen var ikke selv tilstede, så som plaster på såret; fik vi hver et billede af Fred Astair og Ginger Rogers

Norske Vinger Over Fort Bliss Texas: Anno 1959-63


Her ligger en av verdens største militære treningsleire: Her skal Sersjant Viken og hans "bravoteam" trene "kald krig" sammen med alle verdens NATO-nasjoner. Til v. unde venstre vinge ligger guttas forlegninger. Her skal de bo Mens de forsvare batteriets ære i surface to air skytinger på R-Cats i ørkenen ved Mac Gregor Range en god times kjøring mot nord og inn i New Mexico (Webmaster)

Storslått Å Skue de Amerikanske NCO AMCAR Ved Forlegningene:   

Fantastisk var det for de mange norske soldater, korporaler og sersjanter å se de mange "dollarglis" som var linet opp utenfor deres amerikanske kollegers brakker. 

Dog varte det ikke lenge før også vi kunne kruse rundt i samme glis og ofte også"værre"

To stolte gutter fra sektion Bravo: Sersjant Erik Allerup fra Trøgsted btt. fortæller: "Leiebil, Ford Edsel, kørt af mig med glede overalt i Texas/New Mexico, men første dag skulle jeg imponere med "Tidenes beste" BURN-Out forranPX'en med 3-400 tilskuere.Men, men, automatgir har som bekendt ikke clutch!!! dvs Bråstop til tilskuerenes befriende latter

 

Asker Batteri Samlet forran Brakka På Fort Bliss:

På det dette billeder husker jeg selvsagt nogen ansigter, specielt fra Bravo, men ellers blankt.Første række: Amerikansk sersjant i midten som stod for inkvartering og på hans venstre side sersjant Thorbjørn Viken. Anden række fra venstre: 1, 2 og 7 crew Bravo Nr 8 sersjant Kjell Rypdal Alfa og nr 9 korperal, grenader Bjørsvik, Lchr. Mellem  og bagved nr 8 og 9 paneloperatør korperal og grenader Frank Andersen Bravo.

Da er det ikke annet å gjøre enn å apellere til våre besøkende som kjenner igjen seg selv eller andre, til å sende en email til Webmaster: mediamannen@gmail.com med de identifesertes navn, rang og sivile status. (Mvh.Webmaster)



Forran Den Norske Forlegningen Hadde 
Amerikanerne Oppstilling Hver Morgen

 Vi havde opstillingspladsen for de amerikanske soldater ret ud for døren på vor forlægning. Deres morgenopstilling var lidt af en forestilling. Først kom de menige med en korporal og de opstillet iPlatooner.Der blev inspiceret og så kom sersjantene kørende i sine "Flydere". En amerikaner benytter kun bentøjet når det er højst nødvendigt! Noget interresant ved de fleste biler var at sjaførsiden nærmest skrabet asfalten og det kunne man forstå når sersjantene gik ud af bilerne. De var alle nogen velvoksne karer med en kampvægt på 90 til 135 kg?Ikke akkurat norsk standard. Så blev der inspiceret nok en gang og såfremt der blev fundet mangler ved en af soldaterne fik de en røffel, ikke på et helt sobert sprog, som kunne høres km. væk. Når det var overstået så kom officererne og så var der hele turen om igen. Såfremt officeren havde fundet mangler på en, flere soldater, så tog sersjanten hele skideballe turen om igen. Denne gang blev den formastelige  dog kaldt frem foran kompagniet.Ak ja, vi tilskuere var nu glade for vi var norske soldater.

Thorbjørn´s Juarez:

The Lobby Bar: Den første På Santa Fe Street: Juarez


Lobby Cafe, en af vore yndlings natklubber i Juarez. Klubben havde den stor fordel ,at når du forlod klubben var deres morgen cafe lige rundt hjørnet.
 

The Santa Fe Street Bridge

Mon tro om jenterne på vei over "Santa Fe Street Bridge" ser godt ut forfra også?
Første oplevelse af Juarez: En asfalteret hovedgate med belysning, ellers mørke gjørmede sidegater! Indhold: Butikker med sølv/turqis smykker, lærvarer, øl/sprit, resuranter, men mest af alt "Lugubre barer" med ditto bare "Damer" i alle kolører.

 

Som sersjant Erik Allerup udtrykte det:
"Sterke opplevelser for kjekke norske gutter, som kun hadda smuglest "Coctail" de sidste 5 år!  Eller min mandige kommentar, da en førførende diva ålet sig innpå: "Can't you see!'m married!" Jeg løftede ringfingren i været men det virkede ikke afskrækkende på damen. Så hastig retrete.

 
Juarez have i 1963 et befolkningstal på ca. 222.000. Byen blev regnet som en pedant til Las Vegas og Reno i USA.Der var et stort antal af amerikanske kendisser og millionærer som valfartet til byen
Bl.a. gæstet Frank Sinatra og hans kumpaner Juarez jævnlig op gennem 50 og 60 årene.
Der var mulighed for både et hurtigt giftermål og en endnu hurtigere skilsmisse!!
 
Ved første weekend permission var det opstilling og løjtnant Bue holdt præken om farne i Juarez. Soldater husk at få "Gummien" med, det er mange syndige damer i JuarezDer er to slags politi i byen de Blå ( Det almindelige politi )og de Grønne ( De paramilitære styrker ).Ser I de Grønne så kom hurtigt væk for får de fat i jer ryger I i kasjotten og de tager alle jeres værdier og synes de fangsten er for lille kan I rissikere en omgang bank. Når I slippes ud af kasjotten næste dag kan dere risiker de har behold jeres sko".
 
South Of The Border:
 
Den morgen Per forsvandt i "Røg og Damp"Når vi fem faste venner gæstet Juarez havde vi vort lille favorit hotelEn søndag vi skulle tilbage til Fort Bliss efter to netters escution i byen fik vi en sidste drink på værelset. Det var et stort værelse med først soveafdeling og bad og bag en halv skillevæg en opholdsafdeling Fra opholdsafdelingen kunne vi ikke se badeværlsesdøren. Inden vi skal til at forlade rummet siger Per han må på badet. Vi venter på han og vi venter og venter. Efter ca. et kvarter gå en af os ud banker på badeværelse døren, men ingen reaktion. Flere banken og tilslut åbner Kjell døren. Til hans store overraskelse ingen Per. Vi op i reseptionen men der havde ingen bemærket angldende herre? Efter en times venten tager vi tilbage til basen og er noget bekymrede over Per.a skebne. Mandag morgen dukker Per endeligt op på basen og vi spørger ivrigt hvor pokker havde hent. Jo, siger Per. Jeg kan husk jeg gik på badet. men derefter er alt sort indtil jeg vågner op i en kæmpeseng og med spejle i taget. En dør åbnes og ind kommer en smuk dame i tangatrusser og noget som skal forestille en BH .Over sig har hun en flortynd neglisje som fremhæver mere en den skjuler. En lang historie kort. Han havde vågnet op på set mest moderne horehus som lå i en pragtfuld hacienda et stykke udenfor Jurarez. Men hvordan og hvorledes han var havnet der kunne han ikke huske noget om. Men som han sagde: "De var gode mennesker jeg havde alle mine penge og værdier og de køre mig gratis til grænsen og opholdet var gratis: Se det var et rigtig eventyr!
 

En anden af vore favorit natklubber var en af de helt store og populære i Juarez En kæmpe bygnig med natklubben i den ene side, her selvsagt med streptise og anden underholdning, og etablissementets  bordelafdeling i den anden afdeling. En lørdag havde vi den helt store oplevelse med underholdning af "The Rat Pack": Dean Martin, Sammy Davies jr. og Peter Lawford + en kvindelig gæstesangerinde. Desværre ingen Frank Sinatra. Så går vejen hjem og der skal provianteres. Vi kunne jo blive tørstige!

"The Rat Pack":


Fra V. Frank Sinatra, Dean Martin, Sammy Davies Jr. Peter Lawford og Joey Bishop 

 
Gullgruven Mauricio:

1: MAURICIO, Juarez, Wholesale of Mexican Curios For en pragtful forretning ( Godkendt af det amerikanske forsvar ). Her blev det handlet juveler m.v. til kæresten, konen der hjemme. Der gik ringe, armbånd, halskæder i solv og guld over disken i en lind strøm. Kvalitet var garanteret.
Så havde man god samvittighed ved retur til Norge.




Launcher Bravo:

Seksjon Bravo mot nord og Sandungen med Rustan gård bak i bildet, personen i midten av bildet: Sjt.Thorbjørn Viken som her er iferd med inspeksjon av launcheren til Ajax(liggende i forgr.) og Herkules rakettene. Huset øverst til høyre var mannskapsforlegning under beredskab.(foto:?)

Snøen er vintertid et problem for launcheren. Her er korporal Bjørsvik iferd med å tenne en røyk med valne fingre etter snørydding

Snøryddeteamet på Bravo tar seg en pust i bakken. Thorbjørn nr. tre fra v.

 

Tidsdokument Asker Batteri:

Beskrivelse

1.1.Oppdeling

Hvert batteri var delt inn i tre fysisk adskilte områder beliggende 1 – 3 kilometer fra hverandre.

Disse områder ble benevnt:

- A-område; Administrasjon, forpleining, forsyning og forlegning, admin

-B-område med radar, IFC

- C-område raketter og oppskytningsseksjon, Lchr


1.2.Geografisk plassering af områdene

-A-område: Rustan leir

- B-område:Hagahogget

-C-område: Ved gården Rustan

o. Seksjon Alfa, Ajax raketter

o.Seksjon Bravo Ajax og Hercules raketter

o.Seksjon Charlie, Hercules raketter


1.3.Batteriet meldt operasjonsklar, den 25. april 1960 kl. 13.30


  Billingstad

 

Her lå et antall boliger for tjenestegørende med familie. Der var 7 boliger på Grenadervej, 6 tofamiliehuse og 1 enfamiliehus. Boligerne er i dag solgt til civile familier

2.Offiserer og befalforlegningene

Administrasjonsområde:

Batterisjef Kaptein Carl August Bjurstedt:

Næstkommanderene kaptein Oddvar Espås, 1960 - 65

Admin. officer, løyntnant Alfred Ophaug 1960 - ?

Admin.  Befal:

Sersjant Odd Eggen,1960- ?

Sersjant Knut H. Ellingsen, 1962 – 1964

Transport:

Stabssersjant Arne Johan Stavem 1960

 


 

 

Asker Batteri: I Forgrunnen venstre Vaktbua ved Seksjon Bravo, Til høyre bak granholtet Seksjon Alfa. Foto: Thorbjørn Viken

***

”HUSKESTUA”

 Historier og anekdoter

 

OBS:

 Her har jeg gleden av å presentere Thorbjørn´s novelle fra tiden som seksjonssjef på Askerbatteri i vårt nyopprettede underforum "Huskestua": Han forteller her med "egen" stemme og på det språk han efter 43 år med den samme danske pige nu kaller sitt skriftspråk: Historien kom på prent efter at hans yngste barnebarn Magnus(9 år) spurte interessert for noen måneder siden: "Hvordan ble du og mormor kjærester?"Vær Så God Thorbjørn:

Mvh. Webmaster

 Pigen Og Soldaten

Eller som børnene siger: Tog”U”lykken påsken 1963

En Novelle Av: Thorbjørn Viken

Hvordan var det nu....

Det første møde. Det var onsdag, den 10 april 1963.

Vi er to unge ( 22 år ) sergenter i det norske flyvevåbnet, som stiger på toget en 10 – 12 km udenfor Oslo. Jeg har inviteret en kammerat ( Rolf Schrøen, sektionsjef på CHARLIE ) med hjem på påskeferie. Vi skal til Sandefjord, en mindre by ca. 3 timers rejse vest for Oslo. Toget er overfyldt med passagerer og der er ingen ledige siddepladser. Vi må derfor hænge ude i gangen. På et tidspunkt kommer konduktøren forbi og skal kontrollere billetter. Han siger: ”Hvad søren står to sådanne flotte fyrer i uniform og høj kasket her og hænger? Er I ikke klar over at vi har nogen smukke danske piger med toget i dag!Ja, nogen rigtige drømmepiger. Så havde jeg bare været 20 år yngre…….! Kom så i gang drenge.” Konduktøren smågriner og går videre.

Samtidig får vi øje på fire piger på vej gennem vognen. Et kort observerende blik ( Vi er jo blevet militært trænet! ) Min kammerat og jeg kikker på hinanden og kan lynhurtigt blive enige om, at disse piger ikke er et nationalt produkt. Lårkort, italienske højhælede og kunstfærdige frisurer som bare siger ”Spar to” til tidligere set. Næh, dette måtte være konduktørens ”Drømmepiger!”

Idet pigerne går forbi og vi sådan i det skjulte kikker hinanden ud, går toget ind i en skarp venstre kurve, og der står jeg med en yndig brunette i armene. Tre ting esses fast i brøkdel af et sekund, smilet, sølvlok i håret og en parfume som Vorherre må have fremstillet! Øjeblikket er over lige så hurtigt som det opstod og pigerne forsætter mod næste vogn, restaurationsvognen. Min kammerat og jeg kikker på hinanden, nikker og er enige om at der er tid for en øl.

Pigerne står i køen ved bardisken og har lidt svært ved at komme helt frem. Så forsvaret går i offensiven og får ryddet plads, så de kan komme frem. Med øllen i hånden kikker vi efter bord men alt er optaget. Idet jeg skal til at vende mig for at gå tilbage i vognen ser jeg en lille hånd som signaliserer ( Gæt hvem ? ) at her må i får plads. De fire danske piger som arbejder i Oslo som frisører er på vej hjem til Aalborg på påske ferie. Normalt tager de færgen fra Oslo til Frederikshavn, men denne onsdag fik de senere fri så de måtte tage Larvik – Frederikshavn ( Peder Wessel ) i stedet.

Inden vi stiger af toget i Sandefjord, aftaler brunetten, Kirsten, og jeg at vi skal mødes en aften tre uger senere i Oslo. Min kammerat og en af veninderne vil også med. Tre uger senere møder min kammerat og jeg op på det aftalte sted. Efter en ½ time er gået over det aftalte tidspunkt og ingen piger har vist sig bliver vor konklusion at vi nok var ”Brændt af” og vi går i byen.

Nogen uger senere er det den 17. maj, Norges Nationaldag og Norges største festdag og med tusner af mennesker i gaderne. Jeg skulle have vagt på basen den dag Men en af mine kollegaer havde bedt mig om at bytte vagt med han. Jeg beslutter impulsivt at tage ind til Oslo, Carl Johansgaden for at se formiddagens børneoptog og kongefamilien på balkonen. Det er altid en stor oplevelse. Titusner af mennesker og fest, farver og musik i gaderne.

I det jeg maser mig gennem folkevrimmelen hen mod slottet, støder jeg pludselig ind i en pige! Jeg siger pænt undskyld, men…….? Rigtigt! Kirsten!

Se det var skæbnens lillefinger for tredje gang. Først pigernes  ændring af  hjemrejsen, så ændring af militærvagten og sidst men ikke mindst vi støder ind i hinanden blant tusinder af mennesker i Oslo.

Det var bare at overgive sig, dette måtte bestemt være besluttet af højere magter!

(  Så fulgte forklaringen på den mislykkede ”Date”, deres S – tog havde blevet meget forsinket pga. tekniske problemer. )

Nå  ja! Den 10. november samme år blev vi forlovet.

 Jenter og Weekenhygge ved Asker Batteri:

Nu var det slik, ved Asker Batteri, at det var NULL overnattende Quinder for grenaderer i første vervningsperiode. Ingen populær regel. Grenaderer i annen vervningsperiode kunne få damebesøk om natten under forutsetning at man hadde "dyrket" et fast forhold under minimum en måned. Å ha med seg ny dame hver gang "gikk altså ikke:-)Det var umoralsk!

  Når en ny dame var på besøk var det alltid søndag morgen at man kom ned i messa, hentet seg et brett med frokost og så strena skynnsomt opp på rommet igjen. Denne manøver kunne gjenta seg noen ganger avhengig av hvor "sprek" damen var.

  Første gang piken selv kom ned til frokost, like før messa stengte, gikk hun nærmest "i ett med tapeten"

Annen gang hun kom inn roper hun freidig: "Hei gutter Knall fest i natt! Har dere vondt i håret"!

Sign. Hvalfangær´n

Firehjulsbryllup

Jag hadde fast følge med en nyydelig ung dame da jeg kom til Asker Batteri, fra Befalsskolen på Stavern. Som nybakt Sersjant med tre sølvvinkler og blå uniform i fiiint stoff, hadde min store drøm endelig gått i oppfyllelse: Jeg hadde fått råd til å skaffe meg ny bil.

Det var fullendt, jeg hadde ny bil og en nydelig pike å nyte den med.

Med besnærende duft av anemoner  og ungt heftig strømmend blod, skjer det ikke skjeldnt noe helt uforutsett:  Den unge damen blir gravid.

Her haster det med giftermålet; men bryllup koster penger og avgjørelsen er klar: Bilen må selges.

Dette ble jo naturligvis en historie som går «brakkelangs» og som resultat var det å finne en annonse, i sakens anledning:  I det neste nummer av MANNSKAPSAVISA

Annonse: Opel Rekord, nesten ny, selges grunnet inngåelse av ekteskap.

Bill. Merk. " Dårlig Gummi"

PS: Gullbryllup Feires den 5. oktober 2013, godt gått!

Sign. Anders

Først var det en: Så var de to

1. Beredskabsveien mellem Rustan og Sandvika var ikke akkurat noen autstrada.

Så en dag gikk det hverken værre eller bedre enn at en av sjåførene våre kjørte ut i en bekk.

Våre sjåfører kunne  godt like «klampen i bånn» når de kørte alene.

Så fra den dag het  bekken " Rønjombekken" 

2. En dag var jeg selv på vei ned til Sandvika. Underveis  møtte jeg en veihøvel og måtte trekke så langt ut i veikanten at bilen velta  i grøfta.

Dette var på ei slette, men stedet blev siden kaldt "Aarbusvingen", for det var jo utenkelig at noen kunne kjøre i grøfta på ei slette.

Sign. Aarbu

 

Fort Bliss – McGregor Range

To soldater fra BRAVO i "Old Fort Bliss"

Historik

Fort Bliss is a United States Army post in the U.S. states of New Mexico and Texas, with its headquarters located in El Paso, Texas. Fort Bliss National Cemetery is located on the post. The fort is named for Mexican-American War soldier William Wallace Smith Bliss.

The Cold War

Fort Bliss trained thousands of U.S. Soldiers and NATO Soldiers during the Cold War. As the United States gradually came to master the art of building and operating missiles, Fort Bliss and White Sands Missile Range became more and more important to the country, and were expanded accordingly. On 1 July 1957 the U.S. Army Air Defense Center was established at Fort Bliss. Located at this Center, in addition to Center Headquarters, are theU.S. Army Air Defense School; Air Defense; the 6th Artillery Group (Air Defense); the 61st Ordnance Group; and other supporting elements. 1957 Fort Bliss and its anti-aircraft personnel began using Nike Ajax, Nike Hercules, Hawk, Sprint and Redeye missiles. Fort Bliss took on the important role of providing a large area for troops to conduct live firing exercises with the missiles.

Because of the large number of Army personnel enrolled in the air defense school, Fort Bliss saw two large rounds of construction in 1954 and 1958. The former was aimed at creating more barracks facilities, while the latter was aimed at building new classrooms, materials labs, a radar park, and a missile laboratory. Between 1953 and 1957 the Army also expanded McGregor Range in an effort to accommodate live fire exercises of the new missile systems. Throughout the Cold War Fort Bliss remained a premier site for testing anti-aircraft equipment.

***

 MED DC-6.B OVER ATLANTER´N I 1958


 Ole Petter Worsøe anno 2011

Ole Petter Worsøe fra Asker Batteri forteller her sin, av tidens tann, nesten utviskede historie om sin verving til Nike som bataljonens yngstemann, hans uforglemmelige tur over Atlanterhavet, brokker fra sin transitt i New York og reisen med Pullmannvogn til Fort Bliss Texas. Ole Petter forteller vekselvis i tredje og første person:(Webmaster)

”Jeg kan selvsagt ikke garantere at mikrodetaljene er absolutt korrekte", men flyvertinnen forbarmet seg over en pur-ung Askergutt som feiret sin atten års bursdag  i en Douglas DC-6.B  Skymaster fire Motors med Pratt & Whitney R-2000 stempelmotorer,  hver på 2000 hk. med Topphastighet på 450 km/t og en  Marsjfart på 365 km/t  Marsjhøyde 6 800 m. Over et nattmørkt Atlanterhav med en rekkevidde av 6 839 km som skulle ta oss til andre mellomlanding efter Prestwick; nemlig Gander på New Foundland. Det er her, "at point of no return" over Atlantern mellom Prestwick og Gander, presis kl. 0100. 20. november 1958., i ca 7000 meters høyde, at flyvertinnen i nattens mulm tar seg av den vordende grenader, som noen tid tidligere hadde gått seg skolelei og ville "ut".

  Faren hadde tatt den mindreårige sønnen resolutt med til rekrutteringskontoret i Sannergata, og slikt blir det vervede korporaler av, senere betegnet som "grenader". "Selv hadde jeg i fullt alvor foreslått at det burde hete "bombekaster", men de  høye herrer lot seg ikke sjarmere av et særdeles idiotisk forslag fra en frekk og fersk 18-åring..

 Det skal også sies at turen over Atlanteren gikk i tre etapper, Fornebu Oslo - Prestwick, Scotland - Gander på New Foundland, Canada og til slutt Idlewild (senere Kennedy Airport)New York USA.

 Vi ble sendt i transitt på Long Island og utstyrt med Gud veit hva, og deretter var det tog tvers gjennom "Vår Herres" eget land. Vi var to soldater per kupé, i såkaldte Pullman vogner hvor to meget mørke herrer (portere) stelte med våre innerste ønsker. Skopuss, ned med blendinggardiner, og jeg mener å huske at vi gjorde en pit-stop i St. Louis eller Kansas City, kanskje begge? Turen tok to hele dager pluss litt til. Deretter senker det seg et forbarmeslsens slør over min Bliss-erindnring”.

Vennlig hilsen: Ole-Petter

 Det er på denne måten, i brokker, at hver og en av oss som husker noe kan komplettere og ”tenne et lys i huskestua” i våre hjerner, for så å kunne minne hverandre på de forskjelligste detaljer som hos noen har gått i glemmeboka. Takk OPW for ditt bidrag og håper at det lysner i huskestua til noen hver av oss. Det er på denne måten vi kan skape et tidsdokument som fremtidige, lovende militærhistoriske aspiranter kan gå "tilbake i" og skape litteratur av. Det trenger man ikke være professor i tilpasset filosofi for å skjønne:-) Her kan vi også skape et tidsdokument hvor våre barnebarn kan boltre seg  og få innblikk i farfar og morfars historier i den kalde krig
PS: Er det forøvrig noen som kan huske når vi tok av fra Fornebu; omtrent når vi spiste(lunch/frokost) på flyresturangen på Prestwick flyplass før vi tok fatt på Atlanter´n, når omtrent vi landet på Gander (på natta?) og når vi landa på Idlewild? (på morran / formiddan?): Webmaster.

 

Opdateret 06/05/2015

Besøg  
092321